Breng je data bijeen om marketinginzichten te creeren?
Zet jij je data al effectief in? Een goede ‘feedback loop’ is hiervoor een must. Hierdoor verzamel je data, baseer je beslissingen op die data en verzamel en analyseer je vervolgens de nieuwe data die voortkomt uit je beslissingen. Dit klinkt simpel maar het is een ingewikkeld samenspel waarvoor je de juiste datasoorten en tools nodig hebt. Weet jij waar je moet beginnen? Wij wel namelijk.
Ingewikkeld samenspel
Een goede feedback loop is dus essentieel om gegronde marketingbeslissingen te kunnen maken. Er zijn talloze gegevens om rekening mee te houden: marketingdata, logisitieke data, verkoopdata, klantdata, mediadata en ga zo maar door. Door al deze datastromen te verzamelen en te analyseren, krijg je informatie en inzichten die de basis vormen voor jouw besluitvorming. Deze besluitvorming leidt tot acties en inzet van marketing-tooling. Hieruit komt weer nieuwe data voort. De cirkel is rond. Maar hoe creëer je deze cirkel in een complex marketinglandschap?
Van spreadsheet naar dashboard
Zelfs organisaties die eigen kennis in huis hebben om data uit hun bedrijfsprocessen te verzamelen, zoeken vaak hulp van buitenaf. Waarom? Het afstellen van al die verschillende datastromen en het inrichten van visuele dashboards die betrouwbare inzichten geven, is nogal een complexe en technische klus. Met de 15 jaar technische ervaring van FACTICX staan we voor je klaar om deze klus te klaren.
Welke marketinginzichten zoek jij?
De reden om hulp van buitenaf te zoeken is vaak de algemene behoefte aan sturing op basis van actuele en betrouwbare data. Maar misschien heb jij wel specifieke marketingvragen die beantwoord kunnen worden met data, zoals:
- Assortiment: Verkoop ik de juiste producten? Welke maten moet ik inkopen? Welke kleuren? En in welke hoeveelheden?
- Merchandising: Welke producten moet ik op de homepage, landingspagina's en in mailings promoten? Hoe zorg ik voor effectieve cross-selling?
- Prijsstelling: Wanneer start ik de uitverkoop? En op welke producten? Hoe snel verlaag ik de prijzen? Wat voor impact heeft een prijswijziging?
- Marketing: Hoe maak ik mijn marketingcampagnes winstgevender? Welke kanalen presteren beter of slechter? Richt ik me wel op de juiste doelgroep?
- Weersinvloeden: Hoe reageert mijn doelgroep op het weer? Welke producten moeten geboost worden tijdens periodes van veel zon of juist regen?
- Omnichannel: Welke impact heeft mijn fysieke winkel op de online verkoop? Waar open ik mijn nieuwe filiaal? Voor welke acties komt een online klant naar de winkel?
- Retouren: Hoe verminder ik mijn retourpercentage? Welke artikelen springen boven de rest uit? Moeten beschrijvingen, afbeeldingen of kleuren aangepast worden in mijn webshop?
Data biedt antwoorden en waardevolle inzichten waarop je actie kunt ondernemen, als je in ieder geval de juiste marketingtools hebt.
Gebruik jij de juiste marketingtools?
Het aanbod van online marketingtools is enorm, met duizenden tools die allerlei verschillende soorten data genereren. Het valt niet mee om dat allemaal bij te houden. Welke data is voor jou relevant? En welke tool draagt bij aan jouw doelen, strategie en KPI's? Begin dit jaar was de tool ChatGPT de snelst groeiende nieuwkomer, stelde onderzoeksbureau Produktiv vast. Samen met onze klanten experimenteren ook wij met AI op het gebied van productomschrijvingen, reviewanalyses, zoekwoordgroeperingen een dynamische aanbiedingen.
Ons advies? Laat je niet gek maken
FACTICX volgt deze nieuwe ontwikkelingen en marketingtools op de voet, maar we blijven daarnaast ook graag nuchter bezig met de alledaagse praktijk, namelijk: jouw data verzamelen en bijeen brengen om relevante inzichten te creëeren voor jouw organisatie. We staan voor jou klaar en helpen je graag.
Dit artikel van onze Lead data en Data Architect William Tanis is onlangs gepubliceerd op de website van Emerce.