Terug
7 augustus 2025

Is jouw GA4-data wel zuiver? 

Verkeerde data, verkeerde keuzes

William Tanis
Lead Data / Data Architect

Je vertrouwt dagelijks op je data in Google Analytics 4. Maar wat als die data vertroebeld is? Pieken die je niet kunt verklaren, conversies zonder sessie/pageviews of plotseling verkeer vanuit onbekende bronnen. Spam, bots en self-referrals zorgen voor ruis in je inzichten. Met verkeerde beslissingen als gevolg.

Hoe herken je signalen van vervuilde data? 

Er zijn verschillende oorzaken die kunnen wijzen op vervuilde data. Herken je één van onderstaande signalen? 

  • Onverklaarbare pieken in sessies 
  • Verkeer vanuit ‘localhost’, ‘paypal.com’ of via een VPN 
  • Een opvallend hoge bounce rate of korte sessieduur 
  • Conversies zonder daadwerkelijke sessie of paginaweergave 
  • Hoge traffic uit onverwachte landen 
  • Sessies van bepaald device met land of ander kenmerk zonder inkomsten en engagement 

Allemaal mogelijke signalen dat je GA4-data niet klopt. En als je data niet klopt, maak je dan de juiste keuzes?  

Hoe breng je spamverkeer binnen GA4 in kaart? 

Een simpele analyse op kenmerken zoals schermresolutie of land van herkomst kan al veel zeggen. Het filter in Google Analytics voor schermresolutie/land/andere kenmerken kun je er tegenaan houden. En vervolgens kijken of het veel sessies en geen inkomsten heeft. Zie je honderden sessies vanaf een resolutie die verder niks doet? Grote kans dat dit botverkeer is. Hetzelfde geldt voor grote aantallen bezoekers uit landen die je normaal niet target.   

Wat kun je doen om jouw datakwaliteit te verbeteren?  

Gelukkig kun je met een paar slimme quick fixes al veel zelf doen. En het hoeft niet eens heel complex te zijn. 

1. Self-referrals uitsluiten 

Voeg tussenstations in de klantreis zoals adyen.com, mollie.com of paypal.com toe aan je lijst met uitgesloten verwijzingen. Zo voorkom je dat transacties verkeerd worden toegeschreven. Dit vind je onder GA4 – Admin – Instellingen voor gegevensstreams – Lijst met uitgesloten verwijzingsverkeer.  

2. Bots & scrapers blokkeren 

Gebruik IP- of user-agent-filters om bekende bots te weren, bijvoorbeeld Cookiebot. Voeg daarbij een custom dimension toe (bijv. traffic_type = cookiebot). Stel dit in via GA4 – Admin – Gegevensfilters – Intern verkeer uitsluiten op IP.  

3. Slimme filters in GTM 

Zowel server-side als client-side kun je gedrag, screen_resolution of referrer gebruiken om verkeer te filteren dat niet legitiem lijkt. Je kunt client-side triggers instellen die afvangen op bepaald gedrag of cookies. Hiermee voorkom je dat de data in GA4 terecht komt.  

4. Testverkeer uitsluiten 

Zorg dat verkeer van je eigen team, staging-omgevingen of test tools buiten beeld blijft via hostname- of IP-filters. 

Hulp nodig bij de inrichting?

Neem contact op met William, Lead Data / Data Architect
Contact met WilliamJa, ik wil contact

Wat levert het op? 

Zuivere data in Google Analytics 4. En dus betere beslissingen rondom je campagnes en conversieprestaties. 

  • Realistisch inzicht in sessies, kanaalprestaties en conversies 
  • Minder vervuiling in rapportages 
  • Betere keuzes voor campagnes en budgetverdeling

Twijfel je over de zuiverheid van je data?

We kijken graag met je mee. Want meten is pas weten als je data klopt.