Terug
15 april 2024

Last van incomplete orderdata in GA4?

Profiteer van betere data kwaliteit voor je e-commerce

William Tanis
Lead Data / Data Architect

Een terugkerend pijnpunt bij e-commerceretailers: de forse afwijking die optreedt bij het doormeten van orderdata naar Google Analytics. Ken jij dit probleem ook? Verschillen kunnen oplopen tot wel 20% en zorgen voor onvolledige data waardoor het moeilijk wordt om correcte inzichten te verkrijgen en hierop te handelen. Een blijvend issue, maar FACTICX heeft de oplossing. 

Wat is de oorzaak van incomplete data? 

Onze ervaring leert dat er afwijkingen tot wel 20% kunnen zijn tussen het e-commerceplatform en Google Analytics. Je e-commerceplatform registreert bijvoorbeeld 10.000 orders, terwijl je analysetool er maar 8.000 laat zien. De oorzaak? In de gebeurtenisdata van een transactie worden aankoopgegevens uit de browser doorgestuurd naar GA4. In dit proces kunnen dingen misgaan, zoals: 

  • Browsersessies raken verloren, doordat een gebruiker de bedankt pagina nooit bereikt of doordat een betaalactie wordt afgebroken of wordt verstoord.  
  • Gebruikers weigeren sommige cookies, die nodig zijn om alle data goed bij te houden. 
  • Er zijn data-technische problemen die te maken kunnen hebben met een tagmanager of een datalayer event dat niet goed inlaadt.  

Oplossing: Delayed Event Notifier 

Door incomplete orderdata kun je lastig inzien hoe je webshop en marketingcampagnes presteren. Gelukkig is dit door de oplossing van FACTICX verleden tijd. Middels onze Delayed Event Notifier hebben we dit meetverschil voor onze klanten weten te verkleinen naar zo'n 3%. Hoe? Doordat de Delayed Event Notifier: 

  • Sneller dan de standaard doormeting start met het voorbereiden van de aankoop. 
  • Elke stap van de aankoop checkt en de data verrijkt als dat nodig is. 
  • Op een delayed moment de aankoop afrondt en doorstuurt, nadat de aankoopdata is gecheckt en is samengevoegd met data uit andere systemen (ERP, e-commerceplatform, PSP/betaalprovider)  

Hoe werkt de D.E.N.? 

Het slimme van de Delayed Event Notifier is dat het dus al vroeg in het bezoek van de klant aan je shop begint met het verzamelen van gegevens. Deze informatie wordt later compleet gemaakt met de data die op een delayed moment geverifieerd is vanuit je e-commerceplatform. Zo gaat er bijna geen transactiedata verloren en kunnen gegevens die eerst nog niet compleet waren, toch nog afgemaakt worden. 

Een Server-Side Tag Management oplossing 

De technische basis van de D.E.N. is een inrichting van Server-Side Tag Management. Deze werkt op een eigen subdomein van je e-commerceomgeving. Hiermee beslis je zelf welke informatie wanneer wordt verzameld, wat er geanonimiseerd wordt bewaard of juist wordt aangevuld of samengevoegd. Je bepaalt ook onder welke voorwaarden (zoals orderstatus=betaald) de data verwerkt mag worden. 

Welke voordelen heeft de D.E.N. voor jou? 

Als je veel transacties hebt via verschillende kanalen, zoals Dille & Kamille en Norah, is dit een uitkomst die de kleine investering dubbel en dwars waard is. Want de voordelen zijn enorm. Je mist bijna geen orderdata meer, waardoor deze weer betrouwbaar is en jij gegronde beslissingen kan maken op correcte, meetbare data. Én een volledig inzicht hebt in de prestaties van je shop en je marketingcampagnes.